Jumaat, 24 Jun 2011

jeruk kobis



Anda pernah tak dengar kimci?, kalau anda kepasar anda tentunya akan menemui kobis yang berwarna merah, ataupun setengah orang memanggilnya kobis jeruk, biasanya ianya di beli oleh orang-orang cina. mungkin sebab itu ia agak asing buat kita.kalau anda was-was untuk membelinya dipasar raya, bagaimana kalau kita cuba membuatnya sendiri, kerana ianya dapat kita gunakan di saat kita mungkin kehabisan bahan untuk masak sedangkan ade tetamu yang berkunjung ke rumah, atau kita jadikan menu waktu sesak.

caranya ialah:

Untuk air garam ini:

* 250g garam * 3 1 / 3 cawan air



Untuk bahan:

* 11 lbs. kubis bunga atau kobis biasa.

* 3 lbs. lobak putih

* 2 bawang

* 3 batang daun bawang

* 60g bawang putih

* 30g halia

* 1 cawan serbuk cili / cili kering

* 30g gula

* 40G garam

* 100g udang kering

* 1 cawan air + 1 cawan cuka + 1camca air lemon

kubis di belah empat, atau 8 kemudiannya basuh bersih dan toskan sahingga benar-benar kering, setelah itu jemur dibawah sinar matahari sahingga betul2 layu.

Tuang garam ke dalam air dan kacau hingga benar-benar larut kemudiannya campurkan dgn cuka dan lemon.Masukkan kobis anda kedalam bekas, baldi atau tuppuware jens tinggi.susun elok di dalamnya kemudian Tuangkan larutan campuran air garam keatas kubis.

Letakkan piring atau tudung periok diatas kobis dan tindihkan dengan barang-barang berat supaya kobis itu tertekan. Biarkan selama 24 jam .

Alih-alihkan kedudukan kobis sekurang-kurangnya 2 kali dalam waktu itu.

Akhirnya tahap air garam akan melebihi kubis,

Sementara itu potong lobak ikut suka, daun bawang, bawang.

Parut halia dan bawang putih dan mesen cili kering.

keluarkan Kubis , cuci dalam air sejuk. Dan perah hingga keluar semua air garam.

Masukkan kobis dalam bekas dan tuangkan semua ramuan cil.. lobak daun bawang dan juga bawang sertah halia dan bawang putih.

Gaulkan supaya sebati.kenakan cili sehingga ke dalam kelopak2 kobis.Biarkan selama seminggu. Dan anda akan dapat hasilnya. Ubah ke dalam bekas kedap udara dan simpan di dalam peti sejuk.Kimcii enak campurkan di dalam masak lemak cilia api atau di goring bagitu sahaja bersama tauge ataupun selepas dikeluarkan di basuk dimayng halus dan dijadikan ulam.selamat mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan