Isnin, 20 Jun 2011

resepi: acar batang &daun betik



bahan-bahannya:



batang, tangkai dan daun betik ikut suka.

1 biji bawang besar-dimayang

5 biji bawang putih dibelah dua

1 sudu halia yg sudah dimayang

2 susu minyak masak

1 sudu serbuk lada hitam

1 sudu serbik lada putih

1 sudu gula.

3 sudu garam kasar.


cara membuatnya.

1. didihkan air dalam periuk, campurkan dua ke tiga titik minyak dan kemudinnya garam kasar 3 sudu.setelah mendidih masukkan batang dan tangkai betik, kemudiannya masukkan pula daun betik.

2. setelah layu dan empuk, tuang kedalam penapis dan alirkan dibawah air mengalir, balik-balikkan berulang kali kemudiannya rensam dalam air sejuk ( air batu) dalam setengah jam.

3. tumiskan bawang merah dan bawang putih serta halia, serbuk lada hitam dan serbuk lada putih. tambah air ikut suka dan kemudiannya masukkan gula setelah menggelegak masukkan daun dan batang betik yang telah di tos. kacau sebati dan rasa garamnya kalau masih rasa masin x perlu lagi tambah garam,.

NOTA: merebus daun atau batang betik gunakan garam kasar, kerana ianya akan mengurangkan rasa pahit.

pilih daun yang agak tua kerana daun tua bila diramas dengan garam kasar akan menghilang rasa pahit dan menjadikannya lemak.

semua sedia maklum daun betik pahit, tetapi jika kita betuk memasaknya pahitnya akan berkurangan dan aianya menjadi pahit-pahit lemak. nak kata hilang 100% pahit tu memanglah mustahil-dan x kan lah ada identiti betik, tapi sekadar hilang 80% pun sudah sangat sedappp.

jangan takut rasa pahit. kerana ianya sangat baik buatkita yang mengidap darah tinggi dan juga kencing manis. selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan